AUTOT Vuonna 1974 markkinoille lanseerattu Volkswagen Golf on kohonnut seitsemän sukupolvensa aikana melkoiseksi kompaktiluokan ikoniksi. Auton vaikutus on ollut niin suuri, että koko autokategoriaa nimitetään monissa maissa Golf-luokaksi. Legendaarinen maine aiheuttaa kuitenkin melkoisia paineita valmistajalle joka kerta, kun Golfia pitäisi uudistaa. Kaiken täytyy olla entistä paremmin, mutta liikaa ei kuitenkaan sovi muuttaa. Golfin pitää nimittäin säilyä aina helposti tunnistettavana esimerkiksi Porsche 911:n tavoin.
Nykyinenkään Golf ei tuonut mukanaan muotoiluvallankumousta, mutta pinnan alla tapahtui paljon. Vuonna 2012 esitellyssä autossa siirryttiin nimittäin VW-konsernin modulaarisen MQB-perusrakenteen käyttöön, jonka voimin jatketaan myös seuraavassa sukupolvessa.
Siitä saatiin nyt lisätietoja, kun Volkswagen järjesti kahdeksannen sukupolven Golfin alihankkijoille tarkoitetun tilaisuuden. Auton sivuprofiilista näytettiin siellä luonnoksenomainen tiiserikuva, josta ei pysty erottamaan vielä mitään tarkempia muotoilupiirteitä. 120 alihankkijan läsnä ollessa annettiin kuitenkin hyvin tarkkaa tietoa uuden Golfin tuotannon aloitusajankohdasta.
Auton valmistus alkaa kuulemma 75 viikon päästä Volkkarin päätehtaalla Saksan Wolfsburgissa. Vuosiksi ja kuukausiksi muutettuna se tarkoittaa kesäkuuta 2019, jolloin nykyinen Golf tulee sopivasti automaailman tavallisen uudistumistahdin mukaiseen seitsemän vuoden ikään. Kompaktiluokan syömähammas on VW:lle elintärkeä malli, ja niinpä kahdeksannen sukupolven kehittämiseen on sijoitettu peräti 1,8 miljardia euroa. Vaikka Volkswagen on panostamassa lähivuosina todella voimakkaasti sähköautoihin, Golf säilyy kuitenkin valmistajansa merkittävämpänä autona.
Golfin perusrakenne säilyy nykyisenä, jotta muuhun uudistumiseen pystytään satsaamaan tarpeeksi. Esimerkiksi sisustaan lupaillaan todellista digitaalista vallankumousta, joka näkyy lähes kaikissa toiminnoissa. Volkswagenin päämuotoilija Klaus Bischoff totesikin brittiläiselle Auto Expressille, että käytännössä ainoa analoginen laite on ohjauspyörä. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyisen Golfin huippuversioissa käytetty virtuaalinen mittaristo löytyy jatkossa kaikista Golfeista. Lisäksi autoon pitäisi tulla seuraavan sukupolven verkottumisratkaisuja, ja siinä päästään myös entistä lähemmäksi autonomista ajamista.
Vaikka perusrakenne pysyy samana, Golfin painon pitäisi kuitenkin pudota noin 70 kilolla kevytmateriaalien käytön ansiosta. Suosituin bensamoottori lienee 1,5-litrainen TSI, ja dieseleiden puolella uusi 1,5-litrainen kone korvaa nykyisen 1,6-litraisen nakuttajan. Dieseleiden laskenut kysyntä päästöskandaalin jälkimainingeissa ei ole jäänyt Wolfsburgissakaan huomaamatta, ja niinpä mallistoon tuodaan 48 voltin sähköjärjestelmällä varustettuja mietoja bensahybridejä. Niiden pitäisi yltää lähes dieselien taloudellisuuteen, ja GTE-pistokehybridikin saa jatkoa. Malliston sporttisina kruunuina nähdään tuttuun tapaan GTI ja nelivetoinen R, jotka saavat vielä hieman lisätehoa.
Puhdasta sähkö-Golfia ei ole sen sijaan enää tulossa, koska VW:n I.D.-täyssähköauto ottaa sen paikan mallivalikoimassa. I.D. muotoillaan mittasuhteita myöten polttomoottorimallistosta erottuvaksi, kun taas Golf jatkaa designin osalta yli 40 vuoden perinteitä. Kompaktiluokan kestosuosikistakin tulee kuitenkin nykyistä sporttisemman oloinen ilmestys litteiden ledivalojen ja korostetun hartialinjan ansiosta.
Koska uuden Golfin tuotanto alkaa ensi vuoden kesäkuussa, looginen esittelypaikka olisi muutamaa kuukautta myöhemmin ovensa avaava Frankfurtin autonäyttely. Myyntiin autoa voidaan odotella loppuvuodesta 2019, ja hatchbackin jälkeen vuorossa on tuttuun tyyliin Variant-farmariversio. Sportsvan-nimisen tilamallin jatko on sen sijaan kysymysmerkki, koska tila-autojen suosio on jäänyt viime vuosina pahasti crossovereiden jalkoihin.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa