TERRAFAME Ei ole ehtinyt kulua viikkoakaan siitä, kun elinkeinoministeri Mika Lintilä toiveikkaana ilmoitti uutisen, että Talvivaaran kaivostoimintaan ei enää tarvittaisi veronmaksajien rahoja. Kansainvälinen konserni Trafigura oli lähtenyt Terrafameen osakkaaksi hieman yli 15 prosentin osuudella – yhtiö oli myös sitoutunut ostamaan Terrafamen tuottaman malmin vuosiksi eteenpäin.
Mutta jo muutaman tunnin kuluttua julkistamistilaisuudesta lehdistö tiesi kertoa, että Trafigura oli vuosien varrella sekaantunut lukuisiin vakaviin ja ihmishenkiä vaatineisiin ympäristörikoksiin. Päivän Lehden artikkelin asiasta löydät klikkaamalla otsikkoa Terrafamen uusi yhtiökumppani Talvivaarassa on kulkenut likaisia polkuja.
Ja ei ehtinyt kulua kuin muutama päivä lisää, kun Yleisradion selvityksen mukaan Trafiguran johtajat ovat mukana sadoissa veroparatiisiyhtiöissä sekä sekaantuneet mittavaan korruptioskandaaliin Brasiliassa.
Vyyhti veroparatiisiyhtiöitä
Trafiguran pääkonttori on Singaporessa, mutta konsernin omistaa Ylen mukaan Curaçaolle rekisteröity yhtiö Farringford. Curaçao on Alankomaihin kuuluva itsehallintoalue Karibianmerellä. Ylen tutkiessa veroparatiisikytkentöjä Trafigura suostui vastaamaan vain yleisluonteisesti ja viittaamaan yhteen Caymansaarilla toimivaan rahastoon.
Trafiguran johtajat ovat kuitenkin mukana yli 100 Bahamaan rekisteröidyssä yhtiössä, 21 sveitsiläisyhtiössä, 18 luxemburgilaisyhtiössä, Maltalle on rekisteröity 16 yhtiötä ja Marshallinsaarille kymmenen.
Veroparatiisiyhtiön omistaminen ei ole laitonta, mutta sellaisen yhtiön käyttäminen veronkierrossa on vähintään moraalitonta. Suomen valtio on aikaisemminkin myynyt omaisuuttaan kansainvälisille yhtiöille, jotka ovat sittemmin kiertäneet Suomen verotuksen. Muistettakoon muun muassa sähköverkkoyhtiö Caruna tai Digitan lähetysverkko.
Kun Trafiguran ja Terrafamen kauppasopimukseen on kirjattu lausuma, että yhtiö toimii eettisesti kestävällä tavalla, näyttää tulevaisuus merkitseekö se jälleen käytännössä yhtään mitään.
Selvityksissä ei selvinnyt
Elinkeinoministeri Mika Lintilä vahvisti Yleisradiolle, ettei työ- ja elinkeinoministeriö ollut tietoinen Trafiguran toiminnasta veroparatiiseissa. Yrityskauppojen yhteydessä tehdään osapuolten taustat selvittävä niin sanottu due diligence -selvitys.
Selvityksessä käytettiin myös ulkopuolisia konsultteja, ja koska mitään ei löydetty, voidaan jälleen esittää kysymys mistä konsulteille maksettiin. Lintilän mukaan missään vaiheessa ei noussut esille Trafiguran johtajien veroparatiisiyhteydet.
Bahaman papereista käy sen sijaan ilmi, että yhtiöissä on hallituksen jäseninä Trafiguran ylintä johtoa. Asiakirjojen perusteella Trafigura on perustanut suuren osan Bahaman-yhtiöistään Afrikan-liiketoimiinsa liittyen.
Afrikalla ja Trafiguralla on huono kaiku. Konserni vei Probo Koala -jätetankkerilla massiivisen ongelmajätelastin aikoinaan Norsunluurannikolle, jonne se levitettiin ympäristöön rahan säästämiseksi. Seitsemäntoista ihmistä menetti henkensä ja 100 000 sairastui.
Brasilialainen korruptioskandaali
Brasilialainen Mariano Ferraz erosi Trafiguran johdosta vain kolme kuukautta sitten marraskuussa 2016 ja ilmoitti keskittyvänsä häntä vastaan esitettyihin syytöksiin. Ferraz on osallinen Brasilian historian suurimmassa korruptioskandaalissa.
“Operaatio autopesulaksi” kutsutussa korruptiovyyhdessä Ferraz on myöntänyt maksaneensa 800 000 dollaria lahjuksina valtion öljy-yhtiö Petrobràsille vuosina 2011–2013. Selvitystä hidastaa nyt se, että tutkintaa johtanut korkeimman oikeuden tuomari Teori Zavascki kuoli lento-onnettomuudessa tammikuussa 2017.
Trafigura korostaa Yleisradiolle, ettei se ole ollut osapuolena Ferrazin ja Petrobràsin välisissä sopimuksissa. Petrobràs ja Trafigura kävivät kuitenkin vuosina 2003–2015 kauppaa 8,6 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvosta.
Ferraz ilmeisesti jatkaa silti Trafigura-perheeseen kuuluvissa yrityksissä, kuten Puma Energy -polttoaineen jakeluyhtiössä. Yhtiötä kritisoidaan huonolaatuisen ja myrkyllisen ”Afrikan-laatuisen” erittäin rikkipitoisen dieselin rahtaamisesta maanosaan.
Myös Jamaikalla käydään parhaillaan oikeusprosessia tapauksesta, jossa Trafigura on maksanut toiselle valtapuolueelle PNP:lle 31 miljoonan Jamaikan dollarin eli noin 227 000 euron summan. Tämäkin tapaus on jäänyt Suomen valtiolta huomaamatta.
Kommentoi Facebookissa