AUTOT Vajaan kymmenen vuoden takainen finanssikriisi koetteli kovasti kolmea amerikkalaista autojättiä. General Motors päätyi konkurssikypsänä valtiovallan syliin, ja Chrysler joutui Fiatin nielaisemaksi. Ford pysyi ainoana pystyssä omin avuin, mutta toki talouskriisi jätti jälkensä myös sinisen ovaalin toimintoihin.
Fordin omistamista eurooppalaisista premium-merkeistä, eli Aston Martinista, Jaguarista, Land Roverista ja Volvosta hankkiuduttiin pikaisesti eroon, ja myöskin Mazdan osaomistuksesta luovuttiin. Lisäksi Fordin silloinen ylin pomo Alan Mulally kehitti ns. ”One Ford” -politiikan, joka tarkoitti lähes samojen autojen myyntiä ympäri maailman.
Tämän ansiosta mm. jenkkien legendaarinen poniauto Mustang kehitettiin sellaiseksi, että sitä on pystytty myymään menestyksekkäästi vanhalla mantereellakin. Toinen esimerkki on Euroopassa suunniteltu kompaktiluokan Focus, jonka alustarakenteet saattavat olla jo liian hienostuneet tavallisille amerikkalaisille autonostajille. Sama koskee myös pienempää Fiestaa, joka on niittänyt mainetta hauskan ajettavuutensa vuoksi.
Toisaalta maailmanautostrategia on tuonut Euroopassa myytävään mallistoon mm. Brasiliassa valmistetun Ecosport-katumaasturin, joka on jäänyt ominaisuuksiltaan kauas luokkansa kärjestä.

Nyt brittiläinen Autocar sai kuulla ovaalimerkin maailmanlaajuisista muotoilutoiminnoista vastaavalta Moray Callumilta, että maailmanautopolitiikka on tullut tiensä päähän. Callum totesi, että se oli oikea ratkaisu omana aikanaan. Maailmanautostrategia auttoi Fordia myös selviämään finanssikriisistä, mutta tulevaisuudessa Fordeja räätälöidään taas entistä enemmän eri markkina-alueiden tarpeita vastaaviksi. Yhteisistä perusrakenteista ei siis luovuta kokonaan, mutta eri alueiden ostajien mieltymykset otetaan entistä paremmin huomioon.
Callum paljasti, että seuraavan sukupolven Focus toimii esimerkkinä uudesta lähestymistavasta. Kompaktiluokan Ford on USA:ssa edullisen hintaluokan aloitusmalli ja Euroopan markkinoilla ajamisen hauskuutta painottava VW Golfin ja kumppaneiden haastaja. Niinpä tuleva Focus näyttää suunnilleen samalta Atlantin molemmilla puolilla, mutta tekniikassa on merkittäviä eroja. Jenkkiversio varustellaan todennäköisesti karummin, ja lisäksi alustarakenteista tehdään vähemmän monimutkaiset kuin auton Euroopan-serkussa.
Fordin design-pomo kertoi lisäksi, että nykyistä muotoilulinjaa ei laiteta kokonaan uusiksi, vaan sitä jatkokehitetään samassa hengessä. Seuraava Fiesta edustaa vielä nykylinjaa, mutta sen jälkeen Fordien muotoilussa siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Ovaalimerkki on viime aikoina tarjonnut Vignale-nimisiä luksusversioista muutamista malleistaan, ja Callum paljasti myös, että sellainen tulee saataville jopa uudesta Fiestasta.
Lähde Autocar.com
Kommentoi Facebookissa