RALLI Suomalaisen ralliautoilun traagisin onnettomuus tapahtui Korsikalla 2. toukokuuta 1986. Henri Toivosen ohjaama Lancia Delta S4 -auto syöksyi rotkoon ja räjähti. Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Cresto saivat surmansa.
Toivosen vuosien kova työ oli viimein tuottamassa hedelmää. Lancia Delta S4 kulki hänen käsittelyssään todella kovaa. Toivonen olikin 1986 merkittävä maailmanmestarisuosikki.
Valitettavasti Lancia Delta S4 oli liiankin nopea. Siitä maksettiin kova hinta.
Toivosen onnettomuus johti kauden 1986 päätteeksi sääntömuutoksiin, jossa huippunopeat B-ryhmän autot korvattiin selvästi hitaammilla A-ryhmän autoilla. MM-sarjan turvallisuus parantui, mutta liian myöhään. Toivosen onnettomuus olisi varmasti ollut vältettävissä.
Vuonna 1956 syntynyt Toivonen oli toisen polven ralliautoilija. Hänen isänsä Pauli Toivonen voitti 1966 Monte Carlo -rallin ja 1968 Euroopan mestaruuden.
Henri Toivonen voitti ensimmäisen MM-rallinsa 1980 oltuaan ykkönen Talbot Sunbeamilla Britannian RAC-rallissa. Toivonen oli historian nuorin rallin MM-osakilpailuvoittaja.
Seuraavaa MM-osakilpailuvoittoaan Toivonen sai odottaa peräti viiden vuoden ajan. Voitot jäivät puuttumaan MM-osakilpailuissa siitäkin syystä, ettei kalusto ollut riittävän kilpailukykyistä.
Toivonen kilpaili 1982-83 Opel Asconalla, joka Walter Röhrlin 1982 saavuttaman maailmanmestaruuden jälkeen ei ollut 1983 enää riittävän kilpailukykyinen. Vuonna 1984 hän ajoi menestyksekkäästi Porschella rallin EM-sarjassa ja ajoi samaan aikaan MM-ralleja Lancialla, jonka 037-auto ei 1984-85 ollut riittävän nopea.
Kun Lancia 1985 esitteli Delta S4 -autonsa, kiitti Toivonen voittamalla kauden päätöskilpailun, RAC-rallin. Kauden 1986 avauskilpailun Monte Carlon Toivonen voitti ylivoimaisesti.
Ruotsin rallia 1986 Toivonen johti, kunnes joutui moottorivian takia keskeyttämään. Portugalin rallista Toivonen vetäytyi, kun kisassa oli sattunut onnettomuus, jossa katsojia sai surmansa.
Elämänsä viimeistä kilpailua Korsikan rallia Toivonen johti ylivoimaisesti, vaikka oli kuumeessa. Tv-haastattelussa Toivonen kritisoi Korsikan rallia jyrkästi. Hänen mielestään kilpailu ei sopinut ollenkaan B-ryhmän autoille.
Toivosen ja Creston kuolemaan johtanut onnettomuus johtui mahdollisesti kaasupolkimen jumittumisesta. Virallista syytä Lancia ei koskaan tuonut julki.
Arvoitukseksi jäi, miten paljon Toivonen olisi voinut rallin MM-sarjassa saavuttaa. Hän ajoi parhaassa tallissa ja tulosten perusteella edellytyksiä olisi voinut olla pitkälle mestaruusputkelle. Voitettiinhan Lancialla kolme perättäistä mestaruutta 1987-89.
Toivonen oli erittäin nopea radallakin. Toivonen hämmästytti nopeudellaan 1970-luvulla karting– ja Formula Vee -kisoissa.
Vielä vuonna 1982 Toivonen kilpaili Englannin F3-sarjassa Thruxtonin osakilpailussa sijoittuen kymmenenneksi. Hän oli hämmästyttävän nopea, vaikka oli keskittänyt voimavarojaan ralliautoiluun.
Vuonna 1982 Toivonen pääsi testaamaan myös March-tallin Formula ykköstä. Hän oli testissä yli sekunnin nopeampi kuin Marchin brasilialainen kilpakuljettaja Raul Boesel, joka 1990-luvulla saavutti palkintosijoja IndyCar-sarjassa.
Toivosta F3-sarjassa ajattanut tuleva F1-talliomistaja Eddie Jordan arvioi myöhemmin, että Toivonen olisi varmasti voinut voittaa F1-kilpailuja. Myös Keke Rosberg uskoi Toivosen mahdollisuuksiin menestyä F1-sarjassa.
Toivonen päätti kuitenkin keskittää voimavaransa ralliautoiluun ja sai sielläkin ajaa todella kovaa. Toivosen ja B-ryhmän autojen hurjista nopeuksista kertoo väite, että helmikuussa 1986 Toivonen ajoi Portugalissa Estorilin radalla Lancian autolla ajan, jolla olisi sijoittunut saman vuoden F1-kilpailun aika-ajoissa kuudenneksi.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Timo Salosen legenda elää – japanilaiset nauroivat ja hyväksyivät tarjouksen
Kommentoi Facebookissa