Tämä veistos kertoo Mersun muotoilun tulevaisuudesta

Tähtimerkin uusi muotoilusuunta on jatkoa nykyiselle Sensual Purity -nimiselle linjalle.

Tähtimerkin uusi muotoilusuunta on jatkoa nykyiselle Sensual Purity -nimiselle linjalle. (Kuva Mercedes-Benz)

Mercedes-Benzin tyylistä tulee entistä puhdaslinjaisempaa.

AUTOT Mersu on yrittänyt viime vuosina kovasti nuorentaa imagoansa. Kompaktiluokan tötterömäinen A-luokka korvattiin viitisen vuotta sitten paljon sporttisemmalla ilmestyksellä, ja lisäksi markkinoille tuotiin nykyisen A:n pohjalta neliovinen pikkucoupé CLA, sen Shooting Brake -farkkuversio ja GLA-crossover.

Nämä autot ovat käyneet mukavasti kaupaksi, ja monet asiakkaat ovat siirtyneet tähtikeulan rattiin kilpailijamerkeiltä. Mercedeksen muotoilua on kuitenkin vaivannut ehkä jo liiankin kova yritys, koska esimerkiksi kylkilinjoissa on riittänyt pokkauksia vähän joka suuntaan. Lisäksi mm. CLA:n mittasuhteet ovat saaneet perinteisen koulukunnan kannattajat takajaloilleen.

Tarkoituksena on vähentää nykymallien pokkaukset sekä taitokset lähes minimiin ja siirtyä konstailemattomampaan muotokieleen.
Tarkoituksena on vähentää nykymallien pokkaukset sekä taitokset lähes minimiin ja siirtyä konstailemattomampaan muotokieleen. (Kuva Mercedes-Benz)

Mercedes esitteli nyt Aesthetics A -nimisen oikean auton kokoisen veistoksen, jonka on tarkoitus kertoa stuttgartilaisten tulevien kompaktiluokan autojen muotoilusta. Mersu on esittelemässä tähän luokkaan seuraavien kolmen vuoden aikana jopa kahdeksan uutta mallia, joihin lukeutuvat mm. nykyisen A-luokan, B-luokan, CLA:n, CLA Shooting Braken ja juuri faceliftatun GLA:n seuraajat.

Tähtimerkin uusi muotoilusuunta on kuulemma jatkoa nykyiselle Sensual Purity -nimiselle linjalle, mutta tulevaisuudessa sitä hyödynnetään myös kompaktiluokan poikittaismoottorisissa malleissa. Tarkoituksena on vähentää nykymallien pokkaukset sekä taitokset lähes minimiin ja siirtyä konstailemattomampaan muotokieleen. Mersun päämuotoilija Gorden Wagener toteaa, että tämän myötä jäljelle jää pelkkä kori puhtaine muotoineen.

Lähes puristinen lähestymistapa on mukavaa vaihtelua esimerkiksi Audin tällä hetkellä suosimaan linjaan, jossa alkaa olla jo lähes häiritsevä määrä erilaisia taitoksia ja kulmia. Tähtimerkin uudesta tyylistä on nähty viitteitä jo nykyisessä E-luokassa, ja Eemelin juuri esitelty coupé-versio vie tämän linjan vielä astetta pidemmälle. Kaksiovisen E-luokan kylkilinjassa ei ole käytännössä enää minkäänlaisia pokkauksia, missä on menty ehkä jo liiankin pitkälle.

Mersun päämuotoilija Gorden Wagener toteaa, että jäljelle jää pelkkä kori puhtaine muotoineen.
Mersun päämuotoilija Gorden Wagener toteaa, että jäljelle on jäänyt pelkkä kori puhtaine muotoineen. (Kuva Mercedes-Benz)

Mercedeksen tulevat kompaktiautot eivät ole ihan näin pelkistettyjä, vaan niiden kylkilinjaa pitkin kulkee ainakin veistoksen mukaan yksi voimakas taite, joka ulottuu etuvalosta takavaloon asti. Se toimii eräänlaisena auton olkapäänä, jonka tarkoituksena on harhauttaa silmää ja venyttää muotoja pituussuunnassa. Lisäksi uusiin kompaktimalleihin halutaan takavetomaiset mittasuhteet, vaikka ne tehdäänkin etuvetoiselle perusrakenteelle.

Veistoksesta selviää myös, että ainakin uusiin kompaktiluokan AMG-malleihin on tulossa ylösalaisin käännetty Panamericana-maski voimakkaine pystyripoineen. Se on jo nähty AMG:n GT R -superautossa, ja sama muotoilupiirre leviää nyt tehdasvirittäjän mallihierarkiassa alaspäin. Aesthetics A -veistos kertoo muotoilun lisäksi myös A-luokan neliovisesta sedanista, joka täydentää Mersun mallivalikoimaa. Lisäksi suunnitteilla on uusi katumaasturi, joka asemoidaan GLA:n yläpuolelle kilpailemaan mm. Audi Q3:n ja BMW X1:n kanssa.

Lähde Autocar

Kommentoi Facebookissa