Suomen surkein kylätie on tässä – ”Tietä pitää ajaa kieli keskellä suuta”

Suomen surkein kylätie -kilpailun voittokuva. (Kuva Marianne Isotalo-Ojala)

Tie on noin viisi kilometriä pitkä ja sitä on yli 15 vuotta paikkailtu.

LIIKENNE Suomen Kylät ry ja Suomen Tieyhdistys ry järjestivät kuvakilpailun, jolla etsittiin huonokuntoisinta tietä. Kilpailun tavoitteena oli herättää huomiota maaseudun teiden kasvavaan korjausvelkaan ja siihen, miten teiden huono kunto vaikuttaa arjen sujuvuuteen. Teiden kunnolla on merkittävä vaikutus ihmisten päivittäiseen elämään ja turvallisuuteen sekä koko maan huoltovarmuuteen.

Tämän vuoden voittajaksi nousi kuva Eläinkuljetusten pomppurata, joka on otettu Vanhakyläntieltä Säkylässä, maantiellä 12703. Voittaja valittiin yleisöäänestyksellä Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivuilla kahdeksan finalistin joukosta. Voittokuvan ottanut Marianne Isotalo-Ojala kertoo, että tiellä kulkee yhteensä yli 2 100 raskasta ajoneuvoa vuodessa,

– Tie on noin viisi kilometriä pitkä ja sitä on yli 15 vuotta paikkailtu. Tien varrella sijaitsee kaksi Kariniemen kotitilaa, jotka tuottavat lähes 7 prosenttia HKFoods Oy:n broilertuotteiden raaka-aineista vuosittain. Lisäksi tien varrella yksi iso sikatila.

Tien varrella viljellään myös Suomen ainoalle sokeritehtaalle Sucros Oy:lle sokerijuurikasta sokerin raaka-aineeksi ja Finnamyl Oy:lle tärkkelysperunaa elintarvike – ja paperiteollisuudelle sekä Apetit Oy:lle raaka-aineita elintarviketeollisuuteen.

– Tien kunto on todella heikko ja sen rakenteet ovat pettäneet niin pahasti, että tietä pitää ajaa kieli keskellä suuta. Talvikunnossapito on todella haasteellista tien epätasaisuuden vuoksi. Lisäksi tien heikko kunto kuormittaa sivuteitä, jotka ovat yksityisteitä. Näitä yksityisteitä pidetään kiertoteinä, mikä taas kuormittaa tiekuntien taloutta, Isotalo-Ojala jatkaa.

Kunniamaininnan saanut Isolahdentie, mt 16615, Muurame. (Kuva Valtteri Varjoranta)

Leikkimielisessä kilpailussa ei haeta syyllisiä vaan sillä halutaan muistuttaa eduskuntaa tieverkon kunnosta ja siitä, että kyse ei ole vain numeroista budjetissa.

– Vähäliikenteisen verkon takana asuu ja yrittää iso osa suomalaisista. Maalla moni tuntee, että heidät on unohdettu tieverkonkin osalta. Äänestyksen suosio kertoo siitä ja tavoitteenamme on lisätä asialle näkyvyyttä, sanoo Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi.

Teiden korjausvelka kasvaa vuosittain. Korjausmäärärahat suuntautuvat pääteiden ylläpitoon ja pienempien teiden kunto heikkenee kovaa vauhtia.

– Tämä tie korostaa hyvin pienten kyläteiden merkitystä yhteiskunnalle tärkeiden palveluiden väylänä. Näitä pitää huoltaa, jotta rattaat pyörivät, toteaa puolestaan Suomen Kylät ry:n puheenjohtaja Arto Pirttilahti.

Muuramessa Isolahdentie, maantie 16615, keräsi yleisöäänestyksessä lähes saman verran ääniä, mutta kohde oli korjattu pian. Tiellä oli kesällä tehty paikkaustöitä ja urakoitsijan virheen vuoksi työ epäonnistui. Yöaikaan tehty paikkaus ei kovettunut tarkoitetulla tavoin ja pian työn jälkeen tienpitäjä eli ELY-keskus puuttui virheeseen ja paikkaustyö uusittiin kolmen vuorokauden kuluttua

Tuomaristoraati katsoi, ettei kilpailukuva kuvaa tien nykyistä kuntoa ja kyse oli selvästä työvirheestä, joka on korjattu välittömästi sen syntymisen jälkeen.

Lue myös: Tasoristeysonnettomuuksia ennätyksellisen vähän – suurin osa junan alle jäämisistä on tahallisia

Kommentoi Facebookissa