Qatarin F1-kisassa oli onnea matkassa – ruumiita olisi voinut tulla

Qatarin Lusailin F1-kilpailu herätti kritiikkimyrskyn. Onnea oli sen suhteen, ettei kukaan kuollut (Kuva: Sauber Alfa Rome Stake)

Kuljettajat kuvailivat karuin kommentein Qatarin F1-kilpailun kammottavia olosuhteita.

FORMULA 1 Qatarin F1-kilpailu on herättänyt paljon kritiikkiä maan sääolosuhteiden takia. Kuljettajat joutuivat ajamaan olosuhteissa, joissa F1-kisoja ei pitäisi järjestää.

Jokainen Qatarissa lokakuussa käynyt tietää, ettei F1-tason huippu-urheilu siihen aikaan vuodesta ole siellä fiksua. Lämpötila on illalla 30-35 asteen välillä, ja ilmankosteus sillä tasolla, että kuljettajien fyysinen kestokyky nousee sietämättömälle tasolle.

Logan Sargeant ei pystynyt ajamaan kisaa loppuun huonovointisuutensa takia. Esteban Ocon oksensi kisan aikana kypäräänsä. Lance Stroll kertoi näkökykynsä heikkenemisestä kisan aikana ja Fernando Alonso ei heti kyennyt nousemaan autostaan.

Lämpötila Qatarin kisa-alueella ei laskenut kertaakaan alle 36 Celsius-asteen. Kuskien mukaan kisassa mentiin äärirajoilla.

– Tänään todennäköisesti löysimme rajat. Ikävä, että jouduimme selvittämään asian näin, että ihmiset joutuivat lääkäriin tai pyörtyivät. TV:ssä se ei välttämättä näytä fyysiseltä, mutta kun ihmiset keskeyttämään, niin se on liikaa. Se on liian vaarallista niillä vauhdeille, joita ajamme, McLarenin Lando Norris kritisoi kisan jälkeen.

Myös Mercedeksen George Russell otti osaa kritiikkiin.

– Tunsin oloni sairaaksi kisan aikana. Oli aivan käsittämättömän kuumaa. Oli kuin olisi ollut uunissa, Russell kommentoi.

McLarenin Oscar Piastri yhtyi kollegojensa sanoihin.

– Tämä oli ehdottomasti rankin kisa urani aikana. Oli kuumaa ja käytännössä talla pohjassa koko kisan ajan.

Ferrarin Charles Leclerc oli muiden kuskien tavoin samoilla linjoilla.

– Tämä oli urani raskain kisa ja uskon sen olleen sama kaikille meille. Se tuntui kaksi kertaa pahemmalta kuin Singapore. Me olimme aivan rajoilla ja olemme valmistautuneet tähän. Meidän täytyy harkita uudelleen tämän kilpailun ajankohtaa, Leclerc totesi.

Valtteri Bottas kommentoi Viaplayn haastattelussa ajaneensa uransa rankimman kisan. Hänen mukaansa tunne oli kuin saunassa, josta ei päässyt pois.

Bottas ajaa F1-sarjassa 11. kauttaan. Hänen kommenttinsa kertovat osaltaan, kuinka mielekästä on järjestää F1-kilpailu Qatarissa lokakuussa.

Qatarin Lusailissa ajettiin Formula ykkösten historian osakilpailu nyt toista kertaa. Aiemmin kisattiin 2021, kun koronapandemian takia tarvittiin täydennyskisa ja äveriäs Qatar tuli hätiin.

Kaksi vuotta sitten Qatarissa ajettiin 21. marraskuuta. Silloin olosuhteet olivat inhimillisemmät kuin tällä kerralla, jolloin kisa oli ohjelmassa jo 8. lokakuuta.

Dohan pohjoispuolen esikaupunki, Lähi-idän Las Vegas -tyyppinen leikkikaupunki Lusail, on isännöinyt MotoGP-kisoja vuosikaudet. Radalla on kaksipyöräisille tarkoitetut kanttikivet, jotka eivät sovi Formula ykkösten renkaille.

Tuomaristo joutuikin rengasrikoista seuraavien vakavien onnettomuuksien pelossa tekemään Qatarissa paniikkiratkaisun. Kuljettajat määrättiin tekemään kisassa kolme rengasvaihtoa. Se määräys saattoi pelastaa ihmishenkiä.

Qatar on tehnyt F1-kisasta pitkän sopimuksen. Eikä vähiten siitä syystä, että kisa tuottaa Formula ykkösille noin 50 miljoonaa euroa vuosittain.

Ensi vuonna Lusailissa ajetaan taas. F1-päättäjät ovat sentään siirtäneet kisan ensi vuodeksi joulukuun 1. päivälle.

Mutta kysymys kuuluu yhä, kuka on vastuussa siitä, että tänä vuonna Qatarissa ajettiin lokakuun alussa?

Lue myös: Valtteri Bottakselta upea suoritus karmeissa olosuhteissa

Kommentoi Facebookissa