AUTOT Mitsubishilla oli takavuosina mukava markkinaosuus niin Suomessa kuin monessa muussakin Euroopan maassa, mutta se on päässyt kutistumaan pahasti viime aikoina. Viimeinen niitti japanilaismerkin arkkuun itsenäisenä autonvalmistajana tuli viime vuonna paljastuneesta kulutushuijauksesta, jonka jälkeen Mitsubishi ajautui Nissanin syliin.
Mitsulla oli taannoin varsin kattava mallisto, mutta viime vuosina se on satsannut lähinnä SUV-luokan autoihin ja katumaastureihin vanhalla mantereella. Tämä linja saa nyt jatkoa, kun Mitsubishi esittelee upouuden Eclipse Crossin ensi viikolla ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Uutuuden nimen ensimmäinen osa on lainattu japsimerkin vanhasta urheilucoupésta, mutta entisaikojen Eclipsellä ei ole muuten mitään tekemistä nyt lanseerattavan katumaasturin kanssa.
Eclipse Cross on merkkinsä ensimmäinen Nissanin alaisuudessa esiteltävä SUV, mutta se on silti vielä täysin Mitsubishin itse kehittämä. Autoa voi sanoa taannoisen XR-PHEV-nimisen konseptin tuotantoversioksi, eli linjat ovat melko rohkeat perinteisempiin SUV-luokan autoihin verrattuna. Nokalla on kromilistojen sävyttämä Mitsubishin tuttu naamailme, mutta vino perä muistuttaa hieman mm. Toyota C-HR:ssä nähtyä ratkaisua. Keskellä takalasia kulkevassa ledivalonauhassa on puolestaan Honda-maista tyyliä.
Sisätiloista ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta kojelaudassa painotetaan kuulemma vaakasuuntaisia linjoja ja hopeat metallitehosteet piristävät mustaa värimaailmaa. Autoon saa myös heijastusnäytön, ja tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä muistuttaa tablettia. Älypuhelimen pystyy yhdistämään systeemiin Applen CarPlayn kautta, jota pääsee käyttämään keskikonsoliin integroidun touchpadin avulla.
Eclipse Crossia vauhdittaa upouusi 1,5-litrainen suorasuihkutettu bensaturbo, joka on yhdistetty CVT-automaatin pariksi. Laatikkoa pystyy haluttaessa käyttämään myös manuaalimoodissa, jolloin keinotekoisia pykäliä on kahdeksan. Vaihtoehtona tarjotaan 2,2-litraista turbodieseliä, jonka voima välittyy kaikille neljälle pyörille tuoreen kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston kautta.
Sähköisesti ohjattu neliveto välittää voimaa takapyörille tarpeen mukaan, ja lisäksi komeasti nimetty Super All-Wheel Control kontrolloi taka-akselille tulevaa vääntöä sekä jarruvoimaa, jolloin Eclipse Crossin pitäisi käyttäytyä kuskin haluamalla tavalla. Ajettavuutta parantaa myös erityisen jäykäksi mainostettu kori.
Mitsun SUV-uutuus sijoittuu merkin mallistossa ASX:n sekä Outlanderin väliin, jolloin Eclipse Cross on melkoisen suora kilpailija myös konsernisisar Nissan Qashqaille. Auto tulee myyntiin Euroopassa tulevan syksyn aikana, ja Japanin kotimarkkinat, Pohjois-Amerikka, Australia sekä muut markkina-alueet ovat vuorossa vasta vanhan mantereen jälkeen.
Kommentoi Facebookissa