AUTOT BMW ehti saksalaisista premium-merkeistä ensimmäisenä sähköautojen apajille jo kohta neljä vuotta sitten, kun baijerilaisten i3 ensiesiteltiin. Erikoisen näköinen sähkötötterö ei ole ollut kuitenkaan mikään suuri myyntimenestys, ja seuraavaa täyssähköistä i-mallia saadaan odotella vielä monta vuotta. Arkkivihollinen Mercedes-Benz ja VW-konserni heräsivät sähköautobuumiin vähän myöhemmin dieseleiden mainetta ravistelleen päästöskandaalin seurauksena, mutta niillä on suuret suunnitelmat sähköisen tulevaisuuden varalle.
Mersu paljasti viimesyksyisessä Pariisin autonäyttelyssä EQ-nimisen konseptiauton, joka enteilee GLC:n kokoista sähkökäyttöistä katumaasturia. Bremenin tehtaalla koottavan tuotantoversion nimeksi tulee todennäköisesti auton kokoluokasta kertova EQ C, ja EQ-alabrändi saa monta muutakin jäsentä. Isommat EQ E ja EQ S valmistetaan merkin päätehtaalla Sindelfingenissä lähellä Stuttgartia, ja niiden lisäksi sähköautovalikoiman aloitusmalliksi esitellään kompaktiluokkaa edustava EQ A. Se rakennetaan huhujen mukaan tavallisten kompaktiautojen rinnalla Saksan Rastattissa.
EQ A:n konseptiversio paljastetaan suurelle yleisölle jo syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä. Prototyyppiä rakennetaan parhaillaan Mersun Stuttgartin pääkonttorin lähistöllä, ja auton tuotantoversio on tulossa myyntiin vuonna 2020. EQ A on suunniteltu BMW i3:n ja tulevan Volkswagen I.D:n suoraksi kilpailijaksi, ja se on osa tähtimerkin sähköautovyörytystä. Mercedes on tuomassa markkinoille peräti 10 uutta sähköautoa vuoteen 2025 mennessä, ja niiden kehitystyöhön investoidaan noin 10 miljardia euroa.
Mercedes-Benz aikoo nousta sähköautojen markkinajohtajaksi seuraavan vuosikymmenen aikana, ja tavallisen A-luokan kokoinen EQ A tulee olemaan tähtimerkin sähköautovalikoiman varsinainen volyymimalli. Sen verottomat hinnat voivat jäädä 40 000 euron alle, mikä tuo EQ A:n jo aika monen potentiaalisen ostajan ulottuville. Auto pohjautuu Mersun modulaariselle MEA-perusrakenteelle, joka on luotu pelkästään sähköautoja varten.
Edistyksellisestä tekniikasta huolimatta auton muodot noudattavat EQ C:n tavoin perinteistä kaavaa, eli konepelti erottuu selkeästi viisipaikkaisesta ohjaamosta. Perä on pystyssä tuttuun hatchback-tyyliin, mutta EQ A:ssa käytetään myös sähköautojen omia muotoilukikkoja. Niinpä maskin paikalla on musta paneeli, johon etuvalot yhdistyvät saumattomasti.
Auton voimalinjasta ei ole vielä varmaa tietoa, mutta suhteellisen edullinen hinta pakottaa todennäköisesti vain yhden sähkömoottorin käyttöön. Se välittäisi voimansa ainoastaan etupyörille, mutta EQ A:sta harkitaan myös EQ C;n tyylistä kaksimoottorista versiota, joka olisi nelivetoinen. Kompaktiluokan sähköautoa ei tarjota vain perinteiseen tyyliin ostettavaksi, vaan sillä on tärkeä merkitys myös emoyhtiö Daimlerin car sharing -hankkeessa. EQ A:ta voitaisiin tarjota sen puitteissa asiakkaille lyhytaikaisilla leasing-sopimuksilla, jolloin mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan sähköautoilun riemuista.
Kommentoi Facebookissa