RALLI Öljy-yhtiö Neste ilmoitti torstaina, ettei se jatka Jyväskylän MM-rallin sponsorointia. Neste ehti sponsoroida kilpailua lähes 30 vuoden ajan ja toimi tapahtuman nimisponsorina 1997-2020.
Neste perustelee ratkaisuaan ympäristöasioilla, jotka ovat muokanneet yhtiön liiketoimintaa viime vuosina huomattavastikin.
– Nesteen liiketoiminta on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana, ja tavoitteenamme on tulla yhdeksi maailman johtavista toimijoista uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa. Olemme nyt uudistaneet myös brändistrategiamme tukemaan tätä ja toimintaamme kohdealueillamme, kommentoi Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi tiedotteessa.
Neste on ollut Jyväskylän MM-rallin sponsoroinnissa niin näkyvästi mukana, että kilpailua on jo yleisesti kutsuttu Neste-ralliksi. Nyt Suomen perinteikkäin ja seuratuin autourheilutapahtuma joutuukin etsimään itselleen uuden ”nimi-identiteetin”.
– Tämä on yhden aikakauden päätös, jota muistelemme yhdessä tyytyväisinä, osin haikeinakin. Olemme jättäneet pysyviä jälkiä sekä suomalaiseen urheilumaisemaan että kansakunnan muistiin. Kasvattaneet yhdessä Suomen MM-rallin arvoa, asemaa ja vaikuttavuutta, sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Kehittyminen ja uuden ajan haasteisiin vastaaminen edellyttää aika ajoin isoja muutosratkaisuja. Kiitämme kaikesta lämpimästi Nestettä ja jatkamme suomalaisen autourheilun kruununjalokiven rakentamista kohti tulevia vuosia vahvan kumppaniverkostomme kanssa, kommentoi kilpailun järjestäjätahon AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Markus Häkkinen.
Vaikka Neste sponsoroinnista vetäytyy, ei Jyväskylän MM-rallin tulevaisuus liene uhattuna, jos MM-sarjan toiminta vain jatkuu. Tapahtuma on Suomen mittakaavassa erittäin suosittu, joten rahakkaan tukijan löytämisen uudeksi nimisponsoriksi ei pitäisi olla vaikeaa.
Juttuvinkki: Traagisesti kuollut Henri Toivonen oli nopea myös Formula ykkösellä
Suurin uhkakuva tapahtuman tulevaisuudelle onkin rallin MM-sarja itse. Koronapandemia on ajanut MM-rallit isoihin vaikeuksiin. Fordin kalustolla kilpaileva M-Sport on valtavissa talousvaikeuksissa toiminnan jatkon ollessa vaakalaudalla. Tehdastallit Hyundai ja Toyota eivät ole tehneet pitkäaikaista suunnitelmaa toimintansa jatkosta MM-sarjassa.
Nesteen päätös Jyväskylän rallin sponsoroinnin lopettamisesta kuvaa hyvin autoteollisuuden valtavaa murrosta. Nykyisenlaisen rallin MM-sarjan tulevaisuus riippuu täysin autoteollisuuden kehityksestä ja Kansainvälisen Autoliiton FIA:n mukautumiskyvystä toimintaympäristön rajuihin muutoksiin.
Vuonna 2022 käyttöön tulee MM-sarjassa hybriditekniikka. Toyota ja Hyundai jatkavat, jos katsovat saavansa MM-ralleista riittävästi hyötyä autonkehitykselleen sekä markkinoinnilleen.
On jo sinänsä yllättävää, että hybridit tulevat MM-ralleihin vasta 2022. Esimerkiksi Formula ykkösissä niitä on käytetty vuodesta 2014. Tuolloin FIA teki F1:n teknisiin rajuja muutoksia, jotta suuret autonvalmistajat jatkaisivat sarjassa mukana.
Nesteen päätös MM-rallin sponsoroinnin lopettamisesta on selkeä viesti ralliautoilulle uusiutumisen tarpeesta.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Suomalaisilla ei mitään asiaa kärkeen Sardinian rallissa
Kommentoi Facebookissa