Jarrupoljin muuttuu lähes turhaksi uudessa Nissan Leafissä

Auton perussiluetti on tallella, mutta muuten linjat muuttuvat paljon entistä urheilullisemmiksi.

Auton perussiluetti on tallella, mutta muuten linjat muuttuvat paljon entistä urheilullisemmiksi. (Kuva Nissan)

Sähköauton toinen sporttisempi sukupolvi esitellään ensi kuussa.

AUTOT Nissan Leaf kuului muun muassa Tesla Model S:n kanssa nykyisen sähköautobuumin ensimmäiseen aaltoon. Japanilaisten sähkökulkine esiteltiin jo vuonna 2010, ja se on saavuttanut mukavasti menestystä kauniisti sanottuna persoonallisesta ulkonäöstään huolimatta. Toki Leafin myyntimäärät ovat jääneet vain murto-osaan saman luokan polttomoottoriautoihin verrattuna, mutta omassa sarjassaan auto on silti pärjännyt varsin hyvin.

Leafin suosio kohenee melko varmasti entisestään, kun paljon sporttisemman oloinen toisen sukupolven malli esitellään syyskuun alkupuolella. Nissan julkaisi uutuudestaan ensimmäiset viralliset tiiserikuvat, ja niiden lisäksi julkisuuteen on putkahtanut jo ensimmäisiä salavalokuvia sähkö-Nissanin seuraavasta sukupolvesta.

Ensimmäisen Leafin erikoisuutta tavoitteleva muotoilu on saattanut karkottaa konservatiivisimpia ostajia, joten seuraajan design laitetaan perusteellisesti uusiksi. Auton perussiluetti on tallella, mutta muuten linjat muuttuvat paljon entistä urheilullisemmiksi. Nokan ärhäkkä ilme on hyvin lähellä tuoreen Micran keulaa, ja uuteen Leafiin saa jopa kontrastivärisen katon. Sporttisuutta korostetaan myös voimakkailla kylkipokkauksilla ja terävästi muotoilluilla takavaloilla.

Leafissä käytetään myös Nissanin ProPILOT-nimistä ajoavustintekniikkaa, joka mahdollistaa osittain autonomisen kulun.
Leafissä käytetään myös Nissanin ProPILOT-nimistä ajoavustintekniikkaa, joka mahdollistaa osittain autonomisen kulun. (Kuva Nissan)

Lisäksi aerodynamiikkaan panostetaan kunnolla. Ilmanvastuskertoimen pienentymisen pitäisi kasvattaa Leafin toimintamatkaa, ja muilla muotoilukeinoilla kohennetaan ajovakautta suurissa nopeuksissa. Tarkoituksena on myös vähentää nykymallia vaivannutta sivutuuliherkkyyttä. Sisätiloissa on puolestaan uusi virtuaalinen mittaristo, mutta muuten sisustankin tyyli tuodaan lähemmäs Nissanin muuta mallistoa.

Leafistä on julkaistu tiiserikuvien lisäksi myös muutamia teknisiä tietoja. Yksi tärkeimmistä uudistuksista on niin sanottu e-Pedal, joka mahdollistaa autolla ajamisen lähes jarrupolkimeen koskematta. Nissan lupaa nimittäin, että 90 prosenttia tavallisista ajotilanteista hoituu pelkän kaasupolkimen avulla. Suurin osa nykyisistäkin sähköautoista hidastuu voimakkaasti kaasua nostamalla, mutta uudessa Leafissä idea on viety vielä astetta pidemmälle.

Auton kulku hidastuu automaattisesti siitä hetkestä lähtien, kun kuski nostaa jalkansa kaasulta. Leaf jatkaa hidastumistaan pysähdykseen saakka, ja se pysyy myös itsestään paikoillaan jopa ylämäessä. E-Pedal hoitaa siis perinteisen jarrupolkimen työn useimmissa tilanteissa, ja kuskin täytyy vaivata jarrujalkaansa vain äkillisissä tilanteissa. Jos autolla haluaa ajaa mieluummin perinteisellä tyylillä, systeemin saa napsautettua pois päältä ajosuuntavalitsimen vieressä sijaitsevasta napista.

Leafissä käytetään myös Nissanin ProPILOT-nimistä ajoavustintekniikkaa, joka mahdollistaa osittain autonomisen kulun. Sähköauto osaa liikkua itsekseen moottoritiellä omalla kaistallaan, jolloin se hoitaa ohjaamisen ohella myös kiihdytykset ja jarrutukset. Lisäksi autossa on uusi automatisoitu pysäköintijärjestelmä. Jossakin vaiheessa Nissan aikoo laajentaa autonomisen ajamisen myös kaupunkiliikenteeseen, mutta tällä hetkellä se on vasta tulevaisuuden visio. Uusi Leaf on sen sijaan varsin pian todellisuutta, koska sähköauton toinen sukupolvi paljastetaan koko komeudessaan 6.9.

Kommentoi Facebookissa