ILOTULITTEET Joka vuodenvaihteessa 10–20 ihmistä on saanut silmävammoja ilotulitteista. Loukkaantuneet ovat olleet sekä ilotulitteita ampuvia että ilotulituksia seuraavia ja heistä useimmilla ei ole ollut suojalaseja.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaakin, jos aiot ampua ilotulitteita tai mennä seuraamaan ilotulituksia perheen tai kavereiden kanssa, hanki kaikille suojalasit.
Uudenvuoden ilotulitteiden myynti alkaa 27.12. Ilotulitteita saa myydä ja luovuttaa vain 18 vuotta täyttäneille. Samalla kun hankit ilotulitteita, kannattaa ostaa myyntipaikasta suojalaseja kaikille, joiden kanssa aiotaan ilotulittaa. Suojalasien käyttö on pakollista ilotulitteiden ampujalle ja erittäin suositeltavaa myös katsojille.
Viime vuodenvaiheessa ilotulitteet aiheuttivat yhteensä 12 sairaalahoitoa vaatinutta silmävammaa. Vain yhdellä vammautuneista oli suojalasit, kuusi vammautuneista oli sivustakatsojia ja kolme alle 18-vuotiasta.
Silmävammojen määrä oli vuosina 2016 ja 2017 matalin sen jälkeen, kun ilotulitteita koskeva nykyinen lainsäädäntö tuli voimaan tammikuussa 2010. Tällöin kiellettiin pienet roomalaiset kynttilät ja pikkuraketit, suojalasit tulivat ilotulittajalle pakolliseksi, tulitusaika lyheni eikä ilotulitteita saanut antaa alle 18-vuotiaille. Synkin lukema, 47 silmävammaa, tilastoitiin juuri ennen lakimuutosta vuodenvaihteessa 2009–2010.
– Vaikka suojalasit tulivat lain mukaan pakollisiksi ilotulitteiden ampujille jo vuonna 2009, liian suuri osa ilotulittajista ei niitä edelleenkään käytä, kertoo ryhmäpäällikkö Kurt Kokko.
Tukes teetti viime vuodenvaihteessa kyselyn suomalaisten ilotulitteiden käytöstä ja siihen vastasi reilut tuhat henkilöä. Kaikista ilotulitteiden käyttäjistä 16 prosenttia ei aikonut käyttää suojalaseja ilotulitteita ampuessaan, ja käyttöohjeisiin kertoi tutustuvansa vain kaksi kolmesta ilotulittajasta.
Kyselyn mukaan miehet ovat innokkaimpia käyttämään ilotulitteita, mutta käyttävät vähemmän suojalaseja kuin naiset ja lukevat käyttöohjeet naisia harvemmin. Miehille myös tapahtuu eniten vahinkoja ilotulitteiden kanssa.
Tukesin uudenvuoden ilotulitekampanjan hahmoina ovat Reijo Raketti ja Patarouva, joilla on hyvin erilaiset näkemykset turvallisuusasioista, kuten suojalasien käytöstä. Kampanjavideoita on yhteensä kolme, ja niissä on aiheena suojalasien lisäksi padan tukeminen sekä käyttöohjeen lukeminen.
Kampanjavideot näkyvät Ylen kanavilla ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjaa ovat rahoittaneet Tukes, Tulli ja Silmä- ja kudospankkisäätiö.
Lue myös: Uudenvuoden pommi vei Ilkan käden
Kommentoi Facebookissa