KAAPELIVAURIO Viranomaiset saivat ilmoituksen Suomen ja Viron välillä kulkevan Estlink 2 -sähkökaapelin ja muiden kaapelien mahdollisesta vioittumisesta 25.12.2024 kantaverkkoyhtiö Fingridiltä. Rajavartiolaitos sekä poliisi aloittivat välittömästi selvittämään kriittisen infrastruktuurin vioittumista.
Helsingin poliisilaitoksen johtamassa kenttäoperaatiossa käytettiin Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien helikoptereita. Poliisin valmiusyksikkö Karhu ja Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue laskeutuivat helikoptereista köysillä aluksen kannelle, ja ottivat aluksen viranomaisten hallintaan joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä.
Keskusrikospoliisin tekemä esitutkinta ja Eagle S -säiliöaluksella tehdyt tekniset tutkintatoimenpiteet on saatu siihen vaiheeseen, että perustetta aluksen takavarikon jatkamiselle ei ole. Takavarikko on näin ollen purettu perjantaina 28.2.2025. Tutkinnan kannalta ei ole estettä siihen, etteikö alus voisi jatkaa matkaansa Suomen aluevesiltä.
Aluksen miehistöön kohdistuvien pakkokeinojen osalta tilannetta arvioidaan erikseen. Esitutkinnan perusteella kahdeksaa henkilöä epäillään rikoksesta. Tällä hetkellä matkustuskiellossa on kolme henkilöä, eli matkustuskiellot on kumottu kuluvalla viikolla viiden henkilön osalta. Ne henkilöt, jotka on määrätty matkustuskieltoon, eivät kuitenkaan voi poistua maasta. Tältä osin heidän kotimaansa edustajia on pidetty ajan tasalla.
– Ripeillä alkutoimenpiteillä turvattiin se, että esitutkinnalliset toimenpiteet saatiin välittömästi käynnistettyä ja läpivietyä. Rikoksen perusteella suoritettava esitutkinta on tällaisissa tapahtumissa hyvä keino sen selvittämiseksi, mitä todella on tapahtunut, sanoo Keskusrikospoliisin päällikkö Robin Lardot.
Esitutkintatoimenpiteet jatkuvat miehistön tarkentavilla kuulusteluilla ja saadun materiaalin läpikäymisellä. Epäillyt rikosnimikkeet esitutkinnassa ovat törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Tavoitteena on saattaa esitutkinta valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä.
Eagle S -säiliöaluksen ankkuri nostettiin ylös merenpohjasta 6.1.2025 viranomaisten yhteisoperaatiossa. Rajavartiolaitos sekä Suomen ja Ruotsin merivoimat antoivat poliisille virka-apua nosto-operaatiossa. Traficomin Eagle S -alukselle tekemässä satamavaltiotarkastuksessa havaitut puutteet on korjattu, ja Traficom on vapauttanut aluksen liikennöimään.
– Tarkastajamme ovat käyneet aluksella ja todenneet, että satamavaltiotarkastuksessa havaitut aluksen pysäytyksen johtaneet puutteet ja muut puutteet on nyt korjattu. Traficom on vapauttanut Eagle S -aluksen jälleen liikennöimään. Yhteistyö aluksen lippuvaltion, miehistön ja luokituslaitoksen kanssa on sujunut erinomaisesti, kertoo Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen.
Tulli on pidättänyt Eagle S -aluksen lastin sen tuontia, vientiä, siirtoa ja kauttakuljetusta koskevien edellytysten valvomiseksi ja selvittämiseksi.
– Tullin selvityksen mukaan aluksen lastina oleva lyijytön bensiini ja diesel luokitellaan Venäjän pakotteiden alaisiksi tuotteiksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus. Saatujen tietojen mukaan lasti poistuu aluksen mukana unionin alueelta. Lastin pidättäminen päättyy, kun lasti poistuu maasta, kertoo Tullin valvontajohtaja Petri Lounatmaa.
Fingrid ja Elering ovat päättäneet luopua Eagle S -aluksen takavarikoinnin täytäntöönpanosta siihen liittyvien taloudellisten riskien vuoksi. Aluksen haltuunoton ja ylläpidon kustannukset olisivat todennäköisesti korkeammat kuin aluksen arvo. Sen sijaan kantaverkkoyhtiöt hakevat korvauksia oikeusteitse.
Rajavartiolaitoksen vartiolaiva valvoo Eagle S -säiliöaluksen poistumisen Suomen aluevesiltä ja talousvyöhykkeeltä. Helsingin poliisilaitoksen johtama operaatio päättyy, kun Eagle S -säiliöalus on poistunut kansainvälisille vesille.
Lue myös: Eagle S -tutkinnan kysymyksiä – pitäisikö miehistön huomata lähes sata kilometriä roikkunut ankkuri?
Kommentoi Facebookissa